Κεντρική θεωρητική επιλογή στην ανάπτυξη του μαθήματος αποτελεί η θέση ότι το παιδί είναι συνδημιουργός της γνώσης και της κουλτούρας, έχει ιστορία και κοινωνική ταυτότητα, γεννιέται με μεγάλες δυνατότητες οι οποίες μπορούν να εκφραστούν με πολλούς τρόπους και αναζητά το νόημα του κόσμου από τη στιγμή της γέννησής του.
Σκοπός του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει θεωρητικές γνώσεις και εμπειρίες σχετικά με τη μιντιακή κουλτούρα των παιδιών. Ως προς τη θεωρητική διάσταση του μαθήματος, δίνεται έμφαση στην αλλαγή του τρόπου που νοείται «η φύση της παιδικής ηλικίας» στην εποχή των ΜΜΕ. Η μιντιακή κουλτούρα των παιδιών είναι παράγωγο της εμπορικής κουλτούρας των μέσων που παράγεται για τα παιδιά και διαφέρει ουσιαστικά από άλλες μορφές κουλτούρας που διαμορφώνονται, συντηρούνται και αναπαράγονται από τα ίδια τα παιδιά. Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται οι σχέσεις των παιδιών με την τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια, το διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα και οι αναπαραστάσεις που συν-δημιουργούνται. Παράλληλα, οι φοιτητές/-ριες έχουν τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με εκφραστικές αναζητήσεις και δημιουργίες παιδιών που αξιοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία των μέσων και να αναλύσουν κριτικά το υλικό που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του μαθήματος.
Μεθοδολογία του μαθήματος
Το θεωρητικό πλαίσιο αναπτύσσεται μέσα από παραδόσεις αλλά και παρουσιάσεις της σχετικής βιβλιογραφίας από τους/τις φοιτητές/-ριες που παρακολουθούν το μάθημα. Το εργαστηριακό μέρος συνδέεται με την επεξεργασία από τους συμμετέχοντες ειδικών θεμάτων. Ενδεικτικά:
- Μελετώνται περιπτώσεις τηλεοπτικών προγραμμάτων υψηλής τηλεθέασης από τα παιδιά καθώς και ενημερωτικών εκπομπών.
- Μελετώνται οι διαφορές αναπαράστασης του φύλου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις προϊόντων για παιδιά, οι οποίες συσχετίζονται με έντυπες μορφές συναφούς διαφήμισης.
- Μελετώνται ιστοσελίδες διαμορφωμένες για παιδιά και από παιδιά, με έμφαση στον παράγοντα φύλο.
- Εξετάζεται η σχέση αγοριών-κοριτσιών με τα βιντεοπαιχνίδια.
- Παρουσιάζονται και αναλύονται παιδικές δημιουργίες.