• Αρχική
  • Συνεργαζόμενα Τμήματα
    • Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικίας, ΕΚΠΑ
    • Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ΕΚΠΑ
    • Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΠΘ
    • Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών, ΠΔΑ
  • Οργάνωση
    • Διοίκηση και Λειτουργία
    • Διδάσκοντες
    • Εσωτερικός Κανονισμός
    • Δήλωση Πολιτικής Ποιότητας
    • Εσωτερική Αξιολόγηση
    • Κανονισμός Ακαδημαϊκού Συμβούλου
    • Κανονισμός διαχείρισης παραπόνων και ενστάσεων
    • Απολογισμός του ΠΜΣ 2005-18
  • Μαθήματα
    • Επιλογής
    • Υποχρεωτικά
    • Διπλωματική Εργασία
    • Περιγράμματα Μαθημάτων
    • Οδηγός Σπουδών
  • Έρευνα
    • Δημοσιεύσεις
    • Διπλωματικές Εργασίες
  • Βιβλιοθήκη
    • Βιβλιοθήκη Δ.Π.Μ.Σ.
    • Κατάλογος Βιβλίων
    • Κατάλογος Διπλωματικών
  • Ανακοινώσεις
    • Γραμματείας
    • Χρήσιμα έντυπα
  • Εκδηλώσεις
  • Σύνδεσμοι
  • Επικοινωνία
  • EN

Πολιτισμικές σπουδές: Εφαρμογές στο πεδίο των ταινιών τεκμηρίωσης και του πολιτιστικού ντοκιμαντέρ

Εισάγω τους φοιτητές στο ντοκιμαντέρ,  διατρέχοντας μέσα από διαλέξεις και  προβολές,  την εξέλιξη, τη θεματική και αισθητική ποικιλία του είδους, δίνοντας κυρίως έμφαση σε σύγχρονα έργα  της  παγκόσμιας παραγωγής.

Δεν στοχεύω σε μια Ιστορία της Τέχνης. Επιστρατεύω τις ταινίες ως εποπτικό υλικό που μέσα από χειροπιαστά παραδείγματα οδηγεί στην κατανόηση των επιπέδων δημιουργίας μιας ταινίας. 

Επισημαίνω καταρχήν ζητήματα ηθικής στάσης απέναντι στην πραγματικότητα και ειδικά στον χειρισμό των ανθρώπινων ιστοριών, ζητήματα εμβάθυνσης στην παρατήρηση καταστάσεων, με γνώμονα την αισθητική γλώσσα.

Παράλληλα, καθώς απευθύνομαι σε μη-κινηματογραφιστές, αξιοποιώ τις προβολές ως ταχύρυθμη εισαγωγή στη γραμματική της οπτικοακουστικής αφήγησης και στη χρήση των εργαλείων της. Οι βασικοί όροι της κινηματογραφικής γλώσσας (πλάνο, σκηνή, σεκάνς...),  η εργασία με τον ήχο, το φως, τους φακούς, τις γωνίες λήψης κ.λ.π μελετώνται, ώστε να κατανοηθεί η κρισιμότητά τους στην επίτευξη των αφηγηματικών προθέσεων.

Μετά τον δεύτερο  μήνα, οι προβολές περιορίζονται σε ένα μέρος του μαθήματος, καθώς ξεκινώ να σχεδιάζω με τους φοιτητές την υλοποίηση των ταινιών τους.

Προτείνω μια θεματική που να συνδυάζει πολιτισμικό ενδιαφέρον, προσβασιμότητα και  παραγωγική ευκολία.  

Κατανέμω τους φοιτητές σε ομάδες, όπου ανάλογα με τις πιθανές δεξιότητες των μελών μοιράζονται ρόλοι και καθήκοντα, ενθαρρύνοντας ωστόσο στην πορεία την αναδιανομή τους.

Το μάθημα συνδέεται πλέον με το πραγματικό πεδίο απ’ όπου οι φοιτητές φέρνουν τα στοιχεία της έρευνας ή τις παραγωγικές δυσκολίες. Με βάση αυτά γράφονται treatment, και σεναριακό σχεδίασμα και οργανώνονται τα γυρίσματα. Ο χώρος της διδασκαλίας εξελίσσεται σε ένα δημιουργικό γραφείο παραγωγής.

Πέρα από τις εβδομαδιαίες συναντήσεις στη σχολή, συνοδεύω τις ομάδες στο reperage και στο γύρισμα, λειτουργώντας υποστηρικτικά χωρίς να παρεμβαίνω στις δημιουργικές επιλογές. Όμοια, παρακολουθώ και το μοντάζ και το μιξάζ, έως ότου κλειδώσει η τελική σύνθεση.

Θα περιέγραφα το μάθημά σαν ένα βάπτισμα σε όλα τα επίπεδα  του ντοκιμαντέρ. Κρίνοντας από το πάθος των φοιτητών και τα αξιόλογα αποτελέσματα, αισθάνομαι πως κορυφώνει την εμπειρία των σπουδών τους και συνοψίζει γι’ αυτούς το συνολικό πνεύμα του μεταπτυχιακού μέσα από ένα τεκμηριωμένα δημιουργικό  έργο.

Copyright © Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Τ.Π.Π.Ε. - Υλοποίηση Ε.Π.Ε.Ο.Τ. - 2025 All rights reserved. Custom Design by Youjoomla.com