Στο μάθημα θα παρουσιαστούν οι βασικοί εκπρόσωποι και θα αναλυθούν οι βασικές αρχές των θεωριών μάθησης (Συμπεριφορισμός, Γνωστικές/ εποικοδομιστικές θεωρίες, Κοινωνιογνωστικές θεωρίες), καθώς και οι κοινωνικο-πολιτισμικές διαστάσεις του φαινομένου της μάθησης. Στη συνέχεια, θα γίνει επεξεργασία βασικών εννοιών της σύγχρονης διδακτικής προσέγγισης στο πλαίσιο των γνωστικών/εποικοδομιστικών και των κοινωνιογνωστικών θεωριών. Πιο συγκεκριμένα, θα αναλυθεί η αντιπαράθεση ανάμεσα στις έννοιες «γνώσεις και δεξιότητες», η αξιοποίηση του βιώματος και των αρχικών ιδεών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, ο ρόλος των κινήτρων στη μάθηση, η νοηματοδοτημένη και αγκυροβολημένη μάθηση, οι στρατηγικές μάθησης, η μεταβίβαση στρατηγικών, η αξιοποίηση του λάθους στην εκπαιδευτική διαδικασία και η σημασία της μεταγνώσης, η διαφοροποιημένη προσέγγιση της μάθησης και η διαχείριση της ετερότητας, η έννοια της διαθεματικότητας, η αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ο ρόλος της γλώσσας και των αλληλεπιδράσεων κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Τέλος, θα συζητηθούν μεθοδολογικά εργαλεία που επιτρέπουν την ανάλυση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας στο πλαίσιο μιας αναστοχαστικής προσέγγισης του εκπαιδευτικού ερευνητή. Για την παρουσίαση και ανάλυση των παραπάνω αρχών και εννοιών θα αξιοποιηθούν παραδείγματα από τον χώρο των ΤΠΕ.