Το μάθημα έχει ως στόχο να εξοικειώσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στο σχεδιασμό την διεξαγωγή και την συγγραφή μιας, μικρής κλίμακας, εκπαιδευτικής έρευνας
Την πρώτη περίοδο του μαθήματος θα πρέπει όλοι οι συμμετέχοντες, με σχετική υποστήριξη από τους διδάσκοντες, να:
α) επιλέξουν το θέμα που θα τους ενδιέφερε να μελετήσουν,
β) συγκροτήσουν μια επιστημονική βιβλιογραφία σχετικά με αυτό, μέσω επιστημονικών άρθρων τα οποία μπορούν να συγκεντρωθούν από σχετικές διαδικτυακές πηγές,
γ) μελετήσουν, με βάση το βιβλίο αναφοράς του μαθήματος, τα επιστημονικά εργαλεία τα οποία θα μπορούσαν να αναπτύξουν και να χρησιμοποιήσουν στο πλαίσιο της έρευνας τους.
Παράλληλα τα πρώτα μαθήματα θα αποτελέσουν μια εισαγωγή στις μεθόδους και τεχνικές της ποσοτικής μεθοδολογίας με χρήση κατάλληλων στατιστικών λογισμικών. Οι σχετικές γνώσεις θα αξιοποιηθούν στην επεξεργασία των στοιχείων που θα προκύψουν από τις μικρές έρευνες που θα πραγματοποιηθούν. Επίσης θα παρουσιαστούν στοιχεία και παραδείγματα ποιοτικής μεθοδολογίας.
Στο τέλος της πρώτης περιόδου θα πρέπει να έχει κατατεθεί από κάθε φοιτητή/τρια μια συνοπτική παρουσίαση του θέματος και της σχετικής προσωρινής βιβλιογραφίας. Οι προτάσεις μπορούν να είναι είτε ατομικές είτε δύο ατόμων είτε, κατ’ εξαίρεση, αν η ιδιαιτερότητα του θέματος ή το μέγεθος του δείγματος το απαιτούν, περισσότερων ατόμων.
Στο πλαίσιο της δεύτερης περιόδου θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση της κάθε πρότασης με αναφορά στη βιβλιογραφία στο ερευνητικό ερώτημα και την υπόθεση της έρευνας καθώς και στο/στα ερευνητικό/α εργαλείο/α που θα χρησιμοποιηθούν. Στη συνέχεια θα πραγματοποιούνται πιο εξατομικευμένες επεξεργασίες σε σχέση με κάθε μία από τις προτάσεις θέματος που θα έχουν κατατεθεί. Τα μαθήματα αυτά ενδέχεται να πραγματοποιούνται και σε μικρότερες ομάδες ανάλογα και με τις ανάγκες όπως θα προκύπτουν.
Μετά τη συγκέντρωση των σχετικών με τα ερευνητικά θέματα στοιχείων, στα τελευταία θα δοθεί η δυνατότητα να υπάρξει υποστήριξη για την απρόσκοπτη χρήση στατιστικών λογισμικών.
Στο μάθημα θα παρουσιαστούν οι βασικοί εκπρόσωποι και θα αναλυθούν οι βασικές αρχές των θεωριών μάθησης (Συμπεριφορισμός, Γνωστικές/ εποικοδομιστικές θεωρίες, Κοινωνιογνωστικές θεωρίες), καθώς και οι κοινωνικο-πολιτισμικές διαστάσεις του φαινομένου της μάθησης. Στη συνέχεια, θα γίνει επεξεργασία βασικών εννοιών της σύγχρονης διδακτικής προσέγγισης στο πλαίσιο των γνωστικών/εποικοδομιστικών και των κοινωνιογνωστικών θεωριών. Πιο συγκεκριμένα, θα αναλυθεί η αντιπαράθεση ανάμεσα στις έννοιες «γνώσεις και δεξιότητες», η αξιοποίηση του βιώματος και των αρχικών ιδεών κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, ο ρόλος των κινήτρων στη μάθηση, η νοηματοδοτημένη και αγκυροβολημένη μάθηση, οι στρατηγικές μάθησης, η μεταβίβαση στρατηγικών, η αξιοποίηση του λάθους στην εκπαιδευτική διαδικασία και η σημασία της μεταγνώσης, η διαφοροποιημένη προσέγγιση της μάθησης και η διαχείριση της ετερότητας, η έννοια της διαθεματικότητας, η αξιολόγηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ο ρόλος της γλώσσας και των αλληλεπιδράσεων κατά τη μαθησιακή διαδικασία. Τέλος, θα συζητηθούν μεθοδολογικά εργαλεία που επιτρέπουν την ανάλυση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας στο πλαίσιο μιας αναστοχαστικής προσέγγισης του εκπαιδευτικού ερευνητή. Για την παρουσίαση και ανάλυση των παραπάνω αρχών και εννοιών θα αξιοποιηθούν παραδείγματα από τον χώρο των ΤΠΕ.